-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11906 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

با تارك نماز چگونه برخورد نماييم ؟
بيميلي و بيرغبتي و عدم توجه در نماز معلول عوامل متعددي است ازجمله: الف) نشناختن نماز و اهميت و سر نهفته در آن. ب) عدم شناخت وتوجه كافي نسبت به معبود؛ يعني همو كه در نماز با او سخن ميگوييم. ج)اشتغال ذهن و فكر و انديشه و تعلق قلب به دنيا و مسائل مادي.
تلاش شما براي آشنا ساختن ديگران با نماز، كاري بس ارزشمند و موردپسند است. دعوت مردم به آشنايي با خداوند و عبادت او از برجستهترين ومتعاليترين امور است.
براي ترغيب و تشويق به نماز، در آغاز بايستي زير بناهاي فكري فرد رامورد بررسي قرار داده و در اصلاح آن كوشيد.
ديدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستي، انسان، معاد و... اموري استكه داراي نتيجه مستقيم بر عملكرد فرد است. پس بايد به تقويت و اصلاح اينمباني كوشيد.
نماز، عملي است كه در مجموعه عقيدة توحيدي، داراي معنا و فلسفهاست. پس در آغاز بايستي اين مجموعه شناخته شود تا نماز جايگاه خود رادر ذهن و انديشه فرد باز نمايد.
در بينش توحيدي اسلام و ديگر اديان الهي، انسان موجودي است كه بهسوي كمال و لقاي پروردگار در حركت است.
«انا لله و انا اليه راجعون ؛ از خدائيم و به سوي او باز ميگرديم».
حال در اين مسير، ابزارهايي به مدد انسان ميآيد، تا او را از فراموش كردنمسير و هدف باز دارد كه از مهمترين آنها «نماز» است.
«اقم الصلوة لذكري ؛ نماز را براي ياد من بپا دار».
آدمي بدون نماز راه را گم خواهد كرد. نمازهاي پنج گانه همانند چراغهايبرق هستند كه مسيري طولاني و پر خطر را روشن كردهاند تا كسي راه را گمنكند و به بيراهه و سقوط كشانده نشود.
آنچه كه موجب ميگردد و برخي از نماز، رويگردان باشند و يا نسبت به آنتساهل كنند، ندانستن فلسفه نماز و يا دركي غلط از آن است. برخي چنينميپندارند كه نماز انسان، نيازي را از خداوند برطرف ميكند كه البته خياليواهي است. خداوند نيازي به هيچ مخلوقي ندارد. ازاينرو آنچه كه به عنوانعبادات بر آن تأكيد شده، جملگي در جهت كمال انسان است. نماز داراي آثارو فلسفههاي متعدد ديگري نيز هست كه به آن اشاره ميكنيم:
1ـ نماز، تقدير و سپاسگذاري از خداوند است.
/2ـ موجب آرامش انسان است.
3ـ موجب ياد خداست.
4ـ نماز زمينه پرهيز از گناه را در انسان فراهم ميكند.
5ـ تأكيدي بر نظافت و سلامتي است.
6ـ موجب انضباط و وقتشناسي است.
7ـ داراي آثار وحدت بخش اجتماعي است.
براي مطالعه بيشتر ر.ك:
پرتوي از اسرار نماز محسن قرائتي
اسرار الصلوة ملكي تبريزي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.